آشنایی با پمپ و عملکرد آن در صنایع

نقش پمپ در صنایع

همان طوری که قلب به عنوان حیاتی ترین پمپ وظیفه انتقال خون به اجزاء بدن انسان را به  عهده دارد، انتقال مایعات در واحدهای صنعتی به عهده پمپ می باشد. در اکثر کتاب ها و مقالاتی که در زمینه پمپ ها تألیف شده است از پمپ به عنوان یک اسب بارکش (workhorses) و یا به عنوان قلب (Heart) واحد صنعتی نام برده شده است.

مقدمه فوق خود گویای اهیمت بالای پمپ ها در کارخانجات، زندگی اجتماعی و حیات بشر است. پمپ ها به ماشین هایی اطلاق می شوند که از آن برای جابجایی سیالات تراکم ناپذیر نظیر مایعات استفاده می شوند، امروزه بعد از الکتروموتورها پمپ ها پرمصرف ترین ماشین در صنایع بوده و لذا انتخاب صحیح آن نقش بسزایی در عملکرد واحد صنعتی و کشاورزی دارد. به عنوان مثال در بعضی از پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی بیش از 5000 پمپ از انواع مختلف وظیفه جابه جایی و انتقال صدها نوع ماده شیمیایی را از انواع مواد اولیه، مواد میانه ای و محصولات نهایی به عهده دارند. بدیهی است که انتخاب صحیح، نصب مناسب و نگهداری مطلوب می تواند در افزایش سوددهی و کاهش هزینه واحد مربوط نقش بسزایی داشته باشد.

باتوجه به تنوع زیادی که درخواص فیزیکی مایعات نظیر وزن مخصوص، ویسکوزیته، درصد مواد جامد و میزان گاز حل شده در مایع وجود دارد معمولاً امکان ارائه اطلاعات لازم برای تأثیر هریک از آنها روی عملکرد و پمپ های ساخته شده از سوی شرکت های تولیدکننده پمپ وجود ندارد. به همین خاطر کلیه اطلاعات مورد نیاز در رابطه با عملکرد پمپ های گریز از مرکز برای آب خالص به عنوان پرمصرف ترین مایع در صنایع تهیه شده و پمپ با آن مشخصات عرضه شده بدیهی است که هرگونه تغییر در خواص فیزیکی مورد اشاره در مایع مورد انتقال موجب تغییر در رفتار پمپ گردیده لذا به همین خاطر چگونگی تأثیر آنها در نسخه های مشخصه پمپ باید مورد توجه قرارگیرد.

پمپ های گریز از مرکز اغلب برای سیالاتی از قبیل آب مورد استفاده قرارمی گیرند ولی وقتی در سیالات با لزجت بالا مثلا روغن یا نفت خام، مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد رفتار پمپ عوض می شود چون عواملی از قبیل افزایش اصطکاک، افزایش اتلافات، افزایش دمای سیال بر روی رفتار آن تأثیر می گذارد لذا باید عملکرد چنین پمپی را در هنگام انتقال سیالات لزج بهبود بخشید.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *